Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Mindfulness

Verhoging van de levenskwaliteit

Eind de jaren zeventig ontwikkelde dr. Jon Kabat-Zinn, verbonden aan de Universiteit van Massachusetts in de Verenigde Staten, een programma dat hij Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) noemde. Het diende om patiënten te helpen de kwaliteit van hun leven te verhogen. Kabat-Zinn richtte zich toen nog vooral op mensen met klachten die te maken hadden met ernstige stress of chronische pijnen. De methode die hij gebruikte was niet gericht op het oplossen of wegduwen van pijn of andere problemen, maar op de acceptatie ervan.

Zo leerden mensen hun malaise niet weg te wensen, maar juist met milde aandacht tegemoet te treden. En wonderlijk genoeg bleek dat te helpen. Mensen die erin slaagden zichzelf en hun problemen met milde vriendelijkheid te erkennen en te accepteren, zagen de kwaliteit van hun leven aanzienlijk verbeteren: hun stress nam af en dat gold ook voor de pijnklachten. De methode om deze verregaande vorm van zelfacceptatie te bereiken was gebaseerd op boeddhistische meditatietechnieken, eenvoudige hatha yoga en inzichten van de westerse psychologie en neurologie. We kennen deze methode nu als de mindfulnesstraining.

Mindfulness en wetenschap

Niet lang daarna toonden wetenschappers aan dat mensen die een mindfulness training hebben gedaan inderdaad minder last hebben van stress en pijn. Het niveau van de stresshormonen in het bloed neemt af en in de hersenen zijn structurele veranderingen waarneembaar. Ook blijkt het immuunsysteem beter te functioneren, waardoor mensen minder bevattelijk worden voor ziektes. Steeds meer ziekenhuizen besloten daarom hun patiënten een mindfulness trainingen aan te bieden.

Dit gebeurde eerst vooral in de Verenigde Staten, maar nu ook in de rest van de wereld. Omdat zij niet alleen geschikt is voor mensen met stressklachten, wordt de methode steeds vaker simpelweg aangeduid als mindfulness of aandachttraining, en minder vaak met de oorspronkelijke naam Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).

Trainingen

IthakaWorks biedt mindfulness trainingen aan in Amsterdam Centrum, Amsterdam Zuid (Rivierenbuurt) en Purmerend Overwhere. 

Mindfulness kan positief uitwerken voor mensen die kampen met onder andere:

  • Slaapproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Piekeren
  • Concentratieproblemen
  • Burn-out
  • Pijnklachten
  • Stress
  • Omgang met chronische ziekten
  • Neerslachtigheid
  • Laag energieniveau / vermoeidheid
  • Onzekerheid en faalangst
  • Het gevoel dat je niet weet wat je met je leven aan moet
  • Geen specifieke problemen, maar de kwaliteit van je leven willen verhogen