De training

De basistraining (voor vervolgtraining, zie hier onder)

Veel mensen zijn een deel van de dag afgestemd op hun innerlijke automatische piloot. Je rijdt bijvoorbeeld ergens naartoe. Als je daar aankomt, kan je je soms nauwelijks herinneren wat je onderweg eigenlijk hebt gezien. Je was er met je aandacht niet bij. Je automatische piloot zorgde ondertussen dat je de weg toch kon vinden en dat je geen ongelukken kreeg. Dat is handig. Maar dergelijke onbewuste automatische processen functioneren niet alleen als innerlijke tomtom. Zij kunnen er ook voor zorgen dat je soms gejaagd, nerveus of onrustig wordt en niet weet hoe je dat kunt stoppen. Of dat je humeur keldert als iemand iets naars tegen je zegt. Je denkt dan niet: 'kom, laat ik eens stress of een slecht humeur krijgen'. Of: 'laat ik eens de halve dag piekeren'. Het is niet je vrije keuze. Het gebeurt allemaal volautomatisch.Aan de hand van een programma dat uitgebreid wetenschappelijk is onderzocht, kan je leren anders met dergelijke automatische processen om te gaan. Als je weet hoe zij werken, hoef je je er niet meer klakkeloos door te laten meeslepen. Er ontstaat dan vrijheid en ruimte om vanuit innerlijke rust en wijsheid op de gebeurtenissen in je leven te reageren.

Meditatie is een effectieve manier om dieper in jezelf door te dringen, en je bewuster te worden van de automatische reactiepatronen van je eigen brein. Je zult in de mindfulnesstraining dan ook stapsgewijs leren mediteren. Maar je krijgt ook theoretische kennis over wat stress eigenlijk is. Als je hier inzicht in hebt, zal zij minder makkelijk grip op je krijgen. En je leert met meer aandacht te leven. Dus weg uit dat drukke hoofd. Als je leert je meer te richten op het hier-en-nu en minder verzinkt in die eindeloze gedachtestroom over het verleden, of over wat je allemaal nog moet doen, zullen onbewuste automatische processen het roer niet meer zo makkelijk overnemen. Je zult dus minder worden voortgejaagd door je stemmingen, je onrust en onbewuste of halfbewuste gedachten die je soms behoorlijk kunnen opjutten. Je proeft je eten beter en je krijgt meer oog voor mooie en aangename dingen in je omgeving. Je zult daardoor meer van het leven genieten. Bovendien zal deze bewuste manier van leven je meer in staat stellen om keuzes te maken die goed voor je zijn. Een ander belangrijk onderdeel van de mindfulnesstraining is bewustwording van je eigen lichaam en van de signalen die het doorlopend afgeeft, maar die je nauwelijks opmerkt als je aandacht ergens anders is. Signalen die bijvoorbeeld aangeven dat je over je grenzen heen gaat. Ook hiervoor leer je meditatietechnieken en je zult eenvoudige yogaoefeningen doen, die voor mensen van alle leeftijden geschikt zijn, ook als je fysiek niet fit bent.
Maar misschien het belangrijkste onderdeel is leren jezelf en je omgeving met grote mildheid tegemoet te treden, zonder over je heen te laten lopen. Deze mildheid zal ook de sfeer tijdens de cursus uitmaken. Er moet dus niets en alles zal erop gericht zijn dat jij je op je gemak voelt.

Elke week komt een ander onderdeel van de aandachttraining aan bod. Het is daarom van belang om bij alle sessies aanwezig te zijn. Je krijgt wekelijks een hand-out waarin je alles thuis nog eens rustig na kunt lezen. Als je toch een keer moet overslaan, ontvang je deze via de mail en word je - als dat nodig is - telefonisch door de trainer bijgepraat. Je krijgt meditatie- en yoga oefeningen mee voor thuis, op cd of mp3. Hoe vaker je die doet, hoe meer je aan de training zult hebben. Het is eigenlijk net als met sport: als je dagelijks traint, bouw je sneller conditie en spierkracht op dan wanneer je het eens in de week doet. Als je optimaal profijt van de training wilt hebben, zul je er een half uur tot drie kwartier per dag mee bezig zijn. Tijdrovend? Als je je realiseert dat je er levenslang iets aan kunt hebben, is het misschien niet eens zo veel. En ... je kunt de oefeningen vanaf week één gebruiken om tot rust te komen.

Daarnaast krijg je praktische oefeningen mee, die je weinig tijd zullen kosten. Deze zijn bedoeld om mindfulness te leren toepassen in het leven van alledag. Op je werk, thuis, of waar dan ook.

IthakaWorks organiseert voor oud-cursisten en mensen die elders een mindfulnesstraining hebben gedaan regelmatig terugkommiddagen. Dus als jouw training erop zit, kan je daar de beoefening van mindfulness blijven onderhouden en opfrissen.

De vervolgtraining

IthakaWorks verzorgt met enige regelmaat vervolgtrainingen mindfulness. Deze zijn bedoeld voor mensen die de basistraining hebben afgerond bij IthakaWorks of elders, en meer verdieping willen.

- De vaardigheden die je in de basistraining hebt geleerd worden opgefrist en onderhouden.

- Je leert een meditatietechniek genaamd samatha. Deze is bedoeld om je concentratievermogen te vergroten, en meer innerlijke kalmte te ontwikkelen.

- Je gaat dieper in op het 'mediteren met open gewaarzijn', zoals je dat in de basistraining hebt geleerd. Je hebt misschien ervaren dat zaken als onrust, slaperigheid, ongeduld of gepieker ware kwelgeesten kunnen zijn tijdens het mediteren. Maar je kunt leren ze in je voordeel te gebruiken, zodat ze geen 'hindernissen' meer zijn maar juist mogelijkheden om innerlijk te groeien.

- Als mens zien wij de werkelijkheid zelden zoals zij is. De automatische piloot zet je als het ware steeds een andere gekleurde bril op. Als je de bril van haast en ongeduld op hebt, lijkt alles en iedereen je voor de voeten te lopen. Je belandt dan altijd in de langzaamste rij bij de kassa, of op de traagste rijbaan op de snelweg. En daar word je dan nog ongeduldiger van. Heb je een hebzuchtige bril op? Dan wil je doorlopend van alles kopen. Als die bril later weg is baal je misschien van jezelf, omdat je van alles aangeschaft blijkt te hebben dat je helemaal niet nodig hebt, of dat je bij nader inzien toch niet mooi vindt. Staat de bril van rust en vriendelijkheid op je neus? Dan zie je een welwillende wereld vol aardige mensen. Maar met de bril van aversie op lijkt het juist of alles tegen zit en iedereen irritant of vijandig is.
Aan de hand van de boeddhistische filosofie leer je beter herkennen welke bril je eigenlijk op hebt en hoe die je kijk op jezelf en de wereld vertekent. Je laat je er dan niet meer gek door maken.

- Als je beter doorkrijgt welke bril je vaak op hebt, wordt het eenvoudiger je eigen patronen te ontdekken en je er minder door te laten meeslepen. Het gaat hier vooral om patronen die je keer op keer in dezelfde valkuil doen belanden, of je steeds opnieuw laten vastlopen in soortgelijke problemen.

- Er is veel aandacht voor zelfcompassie. Want mediteren heeft alleen gunstige effecten als je het doet vanuit een neutrale of positieve houding ten aanzien van jezelf en alles wat er in je om gaat. Dus geen gevecht aangaan met jezelf. Dit valt niet altijd mee. Als er veel onrust in je is, of je kampt met lastige emoties, zal de automatische piloot daar al snel negatieve oordelen over vellen. Logisch, want je wilt er immers vanaf. De manier waarop wij hier mee aan de slag gaan is grotendeels gebaseerd op hedendaagse inzichten van de westerse psychologie en neurologie.

- Aan bod komen ook inzichten uit hedendaags hersenonderzoek die behulpzaam kunnen zijn om positiever te leren denken.


Interesse om mee te doen? Kijk in de agenda voor alle startdata en mogelijkheden om je in te schrijven. Meer weten over de trainer? Kijk dan op de pagina over Victor Melenhorst.

.